Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2014

Namco... εξελίξεις (28/9/2014)





Ο χώρος είναι σκοτεινός. Μηχανές-θηρία και ανταλλακτικά παντός τύπου βρίσκονται διάσπαρτα σε κάθε γωνιά. Σασί από αυτοκίνητα έχουν μείνει να θυμίζουν παλιές και ένδοξες εποχές, «πνιγμένες» σε ένα μυρωδικό «κοκτέιλ» λαδιού μηχανής και γράσου. Πάνω από την κεντρική πόρτα δεσπόζει μια επιγραφή με φόντο την ελληνική σημαία, που αναγράφει «Οχι στην εξαγωγή συναλλάγματος για εισαγωγή ανεργίας, υποτέλειας, δουλείας. Ναι, στην ελληνική, εθνική τεχνολογία, κτήμα του λαού μας»! Η γραμμή παραγωγής της εταιρίας Namco Hellas AΕΒΕ (National Motor Company of Greece) στη Νέα Ραιδεστό Θεσσαλονίκης, όπου κατασκευαζόταν το θρυλικό Pony (γνωστό και ως τζιπ των φτωχών, που τις δεκαετίες του '70 και του '80 γνώρισε τεράστια επιτυχία τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά), σίγησε το 1993.

Πέρασαν περισσότερα από 20 χρόνια, για να φτάσει το

πλήρωμα του χρόνου και ύστερα από έναν γολγοθά περίπου 3,5 χρόνων στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, ταλαιπωρίας και πλήθους άλλων εμποδίων, πλέον κοντοζυγώνει η στιγμή που το ελληνικό Pony θα... κόβει και πάλι βόλτες στους ελληνικούς δρόμους!

Κοινωνικός ωφέλιμο
Η «κυριακάτικη δημοκρατία» βρέθηκε στο εργοστάσιο όπου σε λίγο καιρό θα ξεκινήσει και πάλι να χτυπά η καρδιά του τζιπ «θρύλου», δηλαδή στον χώρο όπου θα ξαναπάρει μορφή η «πεθαμένη» ελληνική βαριά βιομηχανία.

«Ο παππούς μου έλεγε ότι, αν δεν εναρμονίσεις το συμφέρον με το κοινωνικώς ωφέλιμο, ό,τι και να κάνεις, είναι κτίσματα στην άμμο! Αυτό γίνεται τις τελευταίες δεκαετίες, γι' αυτό και η χώρα έφτασε εκεί όπου βρίσκεται. Ας με πούνε... Δον Κιχώτη. Εγώ ξέρω ότι όλες αυτές οι τεράστιες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι χρεωμένες και την ίδια ώρα δεν μπορούν να πουλήσουν φθηνά αυτοκίνητα σε αναδυόμενες οικονομίες» λέει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο πρόεδρος και ιδιοκτήτης της Namco Πέτρος Τζανέτος Κοντογούρης. Οπως αποκαλύπτει ο ίδιος, το πρώτο Pony που θα κυκλοφορήσει στη χώρα μας θα είναι ελαφρύ, θα έχει κινητήρα Kia Pride 1.400 κυβικών εκατοστών, με ιπποδύναμη 80 ίππων, ενώ το κόστος του (για την απλή έκδοση) θα κυμανθεί στα 7.000 ευρώ. «Στα άμεσα σχέδιά μας, όμως, είναι ένα πετρελαιοκίνητο Pony με κινητήρα Opel και στη συνέχεια ένας κινητήρας που θα δουλεύει με φυσικό αέριο» συμπληρώνει  ο κ. Κοντογούρης. Μάλιστα, στον προγραμματισμό της εταιρίας έχει μπει και η κατασκευή ενός επαναστατικού -όχι μόνο για τα ελληνικά αλλά και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα (!)- ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου πόλης. Εκτός όμως από το κλασικό Pony, η Namco θα βγάλει στην κυκλοφορία επιπλέον τρία μοντέλα, όπως τονίζει ο κ. Κοντογούρης: «Πρόκειται για το ανοιχτό, λεγόμενο και τουριστικό Blue Star, το τετρακίνητο επαγγελματικό Stallion, που βρίσκεται στο στάδιο των δοκιμών, αλλά και το Pony Van».

Οσο για την «έδρα» της παραγωγής του νέου Pony στη Θεσσαλονίκη, όπως επισημαίνει ο ιθύνων νους της εταιρίας, «η μονάδα θα λειτουργήσει όπως παλιά! Οι εργαζόμενοι στη γραμμή παραγωγής θα φτάσουν τους 410 και σε όλο το δίκτυό μας θα δημιουργηθούν περισσότερες από 2.500 θέσεις εργασίας. Αλλωστε, θέλουμε να δώσουμε δουλειά σε ανθρώπους και όχι σε... ρομπότ, όπως πλέον λειτουργούν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες». Ο κ. Κοντογούρης τονίζει χαρακτηριστικά: «Ανταγωνιζόμαστε τους πάντες, εκτός από τον Θεό, και θα μείνουμε εδώ, στη Μακεδονία και τη Θράκη μας, που απειλούνται. Η Ελλάδα μάς έχει ανάγκη, έχει ανάγκη να σηκωθεί ξανά περήφανη η σημαία της βιομηχανίας μας. Στόχος μας είναι τα 10.000 αυτοκίνητα τον χρόνο».


Αριστείδης Μάτιος

Ετοιμο να πατήσει το γκάζι (της παραγωγής) μόλις ανάψει το πράσινο φως της πιστοποίησης

Οι «μηχανές» για την παραγωγή του θρυλικού Pony θα... ξαναβάλουν μπροστά μόλις δοθεί το πράσινο φως για την πιστοποίηση και τη σχετική έγκριση (Τύπου Κυκλοφορίας Οχήματος) από την Ανώνυμη Εταιρεία Βιομηχανικής Ερευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Εργαστηριακών Δοκιμών, Πιστοποίησης και Ποιότητας A.E. (ΕΒΕΤΑΜ) και μόλις προ ημερών δόθηκαν οι σχετικές άδειες από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ). Την εντολή προς την ΕΣΥΔ ώστε να ξεπεραστούν πλέον τα γραφειοκρατικά εμπόδια και να δοθούν οι σχετικές άδειες στην αρμόδια κρατική Αρχή διαπίστευσης έδωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος και κατόπιν τούτου το τζιπ των φτωχών είναι έτοιμο να επιστρέψει θριαμβευτικά στους ελληνικούς δρόμους, δίνοντας έναν «αέρα» δεκαετιών... '70 και '80!


Αναφερόμενος στον γολγοθά της γραφειοκρατίας, ο πρόεδρος και ιδιοκτήτης της Namco Hellas, Πέτρος Κοντογούρης, επισημαίνει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ότι «φυσικά και η παραγωγή θα μπορούσε να είχε ξεκινήσει εδώ και τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια, αν επιτρεπόταν εξ αρχής στην ΕΒΕΤΑΜ να προχωρήσει στην πιστοποίηση. Ομως, τα συνηθισμένα γραφειοκρατικά προβλήματα, που τείνουν να εξαλείψουν κάθε επιχειρηματική πρωτοβουλία, καθυστέρησαν οκτώ μήνες τη διαδικασία, με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος αλλά και εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για την ανάπτυξη της χώρας. Ηταν βούλησή μου η πιστοποίηση να γίνει από την αρμόδια ελληνική Αρχή και όχι από χώρες του εξωτερικού, όπως αρχικά μου είχαν προτείνει».

Μάλιστα, αισιοδοξώντας ότι η εν λόγω απαραίτητη πιστοποίηση θα δοθεί εντός -το πολύ- 30 ημερών και με την εταιρία να βρίσκεται άλλωστε ήδη σε ετοιμότητα παραγωγής, ο ιθύνων νους της Namco τονίζει ότι η νέα γενιά Pony θα απευθύνεται στο ίδιο κοινό με τους προγόνους του. «Είναι ένα αυτοκίνητο φτιαγμένο από ελληνικά χέρια για τη μέση ελληνική οικογένεια, το οποίο όμως είναι προσαρμοσμένο στις σύγχρονες απαιτήσεις και πλήρως εναρμονισμένο με τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ενωσης» λέει ο κ. Κοντογούρης. Σημειώνεται ότι η εταιρία έχει καταφέρει από το 1997 να απαγκιστρωθεί από τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες προχωρώντας στην ανάπτυξη μιας δικής της πατενταρισμένης πλατφόρμας (UNIPLATFORM - HELLAS), 100% ελληνικής παραγωγής, η οποία μπορεί να δεχτεί καρότσες για συνολικά 17 μοντέλα, φέροντας βέβαια κινητήρες μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως είναι η Fiat και η Citroen.


Ο κ. Κοντογούρης μιλά επίσης για το ελληνικό... επιχειρηματικό δαιμόνιο και τις δυνατότητες της νέας γενιάς. «Μόνο με αυτά υπάρχει η δυνατότητα να χτυπήσουμε την ανεργία στην Ελλάδα, έχοντας δηλαδή πίστη, μεταξύ άλλων, στο ταλέντο των νέων ανθρώπων. Αυτός είναι, άλλωστε, και ο λόγος που έχουμε δημιουργήσει και το Εργαστήρι Εφαρμοσμένης Τεχνολογίας, με το αντίστοιχο φόρουμ, “Ηρακλής”, των 1.000 θέσεων, όπου είμαστε σε θέση να ακούσουμε επιχειρηματικές ιδέες από μαθητές λυκείου μέχρι και καθηγητές πανεπιστημίου» καταλήγει ο κ. Κοντογούρης.

Αγγελος Σκορδάς

Η τιμή και η αντοχή δέλεαρ για τις αγορές

Στρέφοντας το βλέμμα σε αγορές, εκτός των στενών ορίων της Ελλάδας, ο πρόεδρος και ιδιοκτήτης της Namco Hellas Πέτρος Τζανέτος Κοντογούρης ευελπιστεί ότι το Pony 4 θα γνωρίσει επιτυχία τόσο στην ανεπτυγμένη αγορά της Ευρώπης όσο και στις αναπτυσσόμενες αγορές της Αφρικής, της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής, λόγω της δελεαστικής τιμής του αλλά και των ανθεκτικών χαρακτηριστικών του. «Το τρίπτυχο της NAMCO είναι βιοτεχνία - βιομηχανία - εξαγωγή. Δεν πιστεύουμε στις εισαγόμενες χρηματοπιστωτικές λύσεις. Αντιθέτως, βλέπουμε ως μονόδρομο την εξωστρέφεια» λέει χαρακτηριστικά. Οπως προσθέτει ο ίδιος, στον πλανήτη υπάρχουν αυτή τη στιγμή πολλές αναδυόμενες οικονομίες χωρών, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, που έχουν ανάγκη από φθηνά, απλά αυτοκίνητα και εξηγεί ότι «οι τεράστιες αυτοκινητοβιομηχανίες πλέον δεν μπορούν να πωλούν φθηνά».

Ετσι, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, το περίφημο τζιπ των φτωχών ετοιμάζεται, όχι μόνο να «κερδίσει» τους Ελληνες, αλλά και να... κατακτήσει τον κόσμο, αφού παράλληλος στόχος της Namco είναι οι αγορές της Β. Αφρικής, της Ν. Ευρώπης, της Μ. Ανατολής, καθώς και η κατασκευή εργοστασίου στην Αίγυπτο! Οι αγορές αυτές έχουν ήδη δείξει έντονο ενδιαφέρον. Συμβάσεις για τα λεγόμενα Pony Mini plant έχουν υπογραφεί με την Αίγυπτο και σε εξέλιξη είναι με τη Μοζαμβίκη, τη Μαδαγασκάρη και το Βιετνάμ.


Τα πλεονεκτήματα

Αναφερόμενος στα πλεονεκτήματα των εργοστασίων μικρής παραγωγής φθηνών αυτοκινήτων, πάνω στην πλατφόρμα του Pony (δηλαδή στα Pony Mini Plant), ο κ. Κοντογούρης σημειώνει χαρακτηριστικά: «Πρωτίστως ανθρώπινα χέρια αντί... ρομπότ. Η ολική επένδυση ενός τέτοιου εργοστασίου εγκατεστημένου στις ακόρεστες αναδυόμενες χώρες (Αφρικής και Ασίας) ανέρχεται σε... κλάσμα του κλάσματος των επενδύσεων που απαιτούνται από τις γνωστές γιγαντιαίες αυτοκινητοβιομηχανίες. Και, βέβαια, τα παραγόμενα Pony είναι εκτός συναγωνισμού σε ποιότητα και τιμή.  Σε πολλές χώρες, όπως σε Βραζιλία και Μεξικό, το κόστος ενός Pony είναι μικρότερο από το συνολικό κόστος των μεταφορικών, των δασμών, των φόρων κ.λπ. ενός αντίστοιχου εισαγόμενου. Τα Pony Mini Plant αποδεδειγμένα δημιουργούν, μεταξύ άλλων, προοπτική απασχόλησης ελληνικού προσωπικού και μάλιστα σε μακροχρόνια βάση».   

Το Farmobil «όργωνε» μόνο τις εκθέσεις

Πρόγονος της Namco ήταν η ελληνογερμανική Inthelco Μονάχου, η οποία το 1956 (σε συνεργασία με τη γερμανική εταιρία κατασκευής γεωργικών μηχανημάτων Fahr) «έβγαλε» το απλό και χαμηλού κόστους αγροτικό όχημα Farmobil. Η παραγωγή πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, από το 1962 έως το 1966, και ενώ το Farmobil έκανε τον γύρο των εκθέσεων αυτοκινήτου, σύμφωνα με τον Πέτρο Τζανέτο Κοντογούρη, «η Ελλάδα δεν ήταν ακόμα μέλος της ΕΟΚ και το κόστος εισαγωγικού δασμού αύξησε την τιμή».
Ιστορικό για την... επανεκκίνηση της ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν το έτος 1973. Τότε η ελληνογερμανική εταιρία Inthelco, υπό τη διεύθυνση του κ. Κοντογούρη, υπέγραψε σύμβαση αποκλειστικής αντιπροσωπίας όλων των γαλλικών αυτοκινήτων Citroen για τη βόρεια Ελλάδα. Αυτή η σύμβαση οδήγησε στην ίδρυση στη Θεσσαλονίκη της εταιρίας Unico, η οποία δημιούργησε το μεγαλύτερο τότε στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια κέντρο διανομής ανταλλακτικών, εκπαίδευσης και σέρβις τεχνιτών αυτοκινήτων της Citroen. Την ίδια χρονιά ιδρύθηκε, με την οικονομική και την τεχνική συνδρομή της Inthelco, η αποκλειστικά ελληνική εταιρία Namco A.E. της Θεσσαλονίκης, με τους αδελφούς Κοντογούρη ως ιδρυτικά μέλη. Τότε άρχισε η κατασκευή -και όχι μόνον απλή συναρμολόγηση- του θρυλικού Pony, που γνώρισε στιγμές... δόξας στους ελληνικούς δρόμους!


Δεν υπάρχουν σχόλια: