Το πρόβλημα είναι στο πετρέλαιο, όχι στο κάρβουνο. Με τις ΑΠΕ στοχεύουν σε λάθος πρόβλημα και οι ευκαιρίες για την Ελλάδα χάνονται ...
Πολύ μελάνι έχει χυθεί και πολλά
έχουν γραφεί για το "κακό CO2", που φέρνει την "ανθρωπογενή
κλιματική αλλαγή". Όλα τα ορυκτά καύσιμα, κατά την καύση τους εκπέμπουν
CO2, κάτι εντελώς φυσιολογικό, αφού καύση σημαίνει αντίδραση του άνθρακα με το
οξυγόνο. Όμως για
κάποιο αδιευκρίνιστο λόγο, ...
στο στόχαστρο των "οικολογούντων" είναι μόνο
το κάρβουνο, (κι όχι το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο, που επίσης είναι ορυκτά καύσιμα). Αν μιλούμε
ειλικρινά για προστασία του πλανήτη απ' την "ανθρωπογενή κλιματική
αλλαγή", θα έπρεπε να έχουμε ταυτόχρονα στο στόχαστρο όλες τις πηγές
εκπομπής "αερίων του θερμοκηπίου". Και κάτι τέτοιο ΔΕΝ φαίνεται να
συμβαίνει!
Έγραψα προχθές ότι είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό πως το μόνο που
φαίνεται να ενοχλεί είναι οι εκπομπές CO2 απ' την ηλεκτροπαραγωγή: οι εκπομπές μεθανίου απ' την αγελαδοτροφία δεν φαίνεται να ενοχλούν καθόλου! Κι ας είναι το μεθάνιο πολύ πιο βλαβερό απ' το CO2 για την "ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή". Δεν φαίνεται να ενοχλούν επίσης ούτε οι εκπομπές απ' τις μεταφορές: οι εξατμίσεις των αεροπλάνων είναι ψηλά στον ουρανό και δεν φαίνονται, τα φουγάρα των καραβιών είναι μακριά στη θάλασσα και δεν φαίνονται, οι εξατμίσεις των αυτοκινήτων είναι μικρές και θεωρούνται αναγκαίο και αποδεκτό κακό.
φαίνεται να ενοχλεί είναι οι εκπομπές CO2 απ' την ηλεκτροπαραγωγή: οι εκπομπές μεθανίου απ' την αγελαδοτροφία δεν φαίνεται να ενοχλούν καθόλου! Κι ας είναι το μεθάνιο πολύ πιο βλαβερό απ' το CO2 για την "ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή". Δεν φαίνεται να ενοχλούν επίσης ούτε οι εκπομπές απ' τις μεταφορές: οι εξατμίσεις των αεροπλάνων είναι ψηλά στον ουρανό και δεν φαίνονται, τα φουγάρα των καραβιών είναι μακριά στη θάλασσα και δεν φαίνονται, οι εξατμίσεις των αυτοκινήτων είναι μικρές και θεωρούνται αναγκαίο και αποδεκτό κακό.
Ωστόσο, το
μεγάλο ενεργειακό πρόβλημα είναι τι θα γίνει με την εξάντληση του πετρελαίου, πώς θα γίνονται οι μεταφορές με αεροπλάνα και πλοία;
Τα ηλιακά αεροπλάνα και αυτοκίνητα που δοκιμάζονται δεν φαίνεται να
εξελίσσονται ικανοποιητικά. Τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου φθάνουν για πολύ λιγότερα
χρόνια απ' τα αποθέματα κάρβουνου! Κι επιπλέον το πετρέλαιο δίνει τις πρώτες
ύλες για τα πλαστικά, πού θα βρεθούν υποκατάστατα; Κοιτάξτε γύρω σας, μπορείτε
να φανταστείτε ένα κόσμο χωρίς πλαστικά; Αυτό ίσως θα είναι το πιο δύσκολο
πρόβλημα! Όσοι λοιπόν "κυνηγούν" το κάρβουνο και προβάλλουν τις ΑΠΕ
ως εναλλακτική λύση, χωρίς να μιλούν ταυτόχρονα για το τι θα γίνει με την
υποκατάσταση του πετρελαίου, δεν προσφέρουν καλές υπηρεσίες σε λύσεις για το
ενεργειακό πρόβλημα του πλανήτη.
Οι
αναρτήσεις του ιστολόγιου “Λιγνίτης: ο δικός μας μαύρος χρυσός” βρίσκονται
πλέον και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite ! Δείτε μας λοιπόν τώρα και στο
Facebook και κάντε Like στη σελίδα μας!
Την απάντηση
για το ενεργειακό μέλλον του πλανήτη είναι βέβαιο ότι θα τη δώσει κάποια στιγμή
και πάλι η τεχνολογία: η έρευνα συνεχίζεται σε πολλά πεδία, η χημική
βιομηχανία έχει πολλά υποσχόμενα ερευνητικά πεδία σε προχωρημένα στάδια και
νέες εφαρμογές εμφανίζονται κάθε τόσο. Πρόσφατα π.χ. η Μercedes παρουσίασε νέα
διαφήμιση για το μοντέλο B-class εφοδιασμένο με
κινητήρα υδρογόνου, (σύστημα κυψελών καυσίμου), που έχει σε
δοκιμαστική παραγωγή απ' το 2009. Ένα αληθινά οικογενειακό μοντέλο, (όχι σαν
κάτι μονοθέσια ηλιακά που δοκιμάζονται και θυμίζουν παιγνίδι για μεγάλα
παιδιά), που φαίνεται να μπορεί να κινηθεί γρήγορα, με ασφάλεια και με
ικανοποιητική αυτονομία 400 χιλιομέτρων. Κι έχει τοποθετήσει το σύστημα και σε
αστικά λεωφορεία. Αλλά η παραγωγή του υδρογόνου, είτε από υδρογονάνθρακες είτε από διάσπαση
του νερού, είναι ακόμα πολύ ακριβή υπόθεση ...
Βλέποντας
τις εξελίξεις η Γαλλία, που βασίζει την ηλεκτροπαραγωγή της κυρίως στα πυρηνικά,
στρέφεται στο υδρογόνο και ονειρεύεται να γίνει ο Ευρωπαίος
πρωταθλητής στην οικονομία του υδρογόνου, προκειμένου να ενισχύσει
την οικονομία της και να δημιουργήσει απασχόληση σε νέους τομείς.
Το πρόβλημα
με τις ΑΠΕ είναι ότι παράγουν ηλεκτρική ενέργεια, η οποία ως γνωστόν δεν
αποθηκεύεται: οι λύσεις που υπάρχουν για μπαταρίες είναι πανάκριβες και οδηγούν
σε άσκοπη κατασπατάληση των πόρων του πλανήτη, τα Φ/Β που μπορούν να παράγουν
ηλεκτρική ενέργεια με σχετικά προβλέψιμο τρόπο παρά τη ραγδαία μείωση του
κόστους τους είναι ακόμα ακριβά, τα αιολικά παράγουν ρεύμα με εντελώς τυχαίο
και πολύ χαμηλής αξιοπιστίας τρόπο και χρειάζονται τεράστια μήκη δικτύων υψηλής τάσης για να
απορροφήσουν τα σκαμπανεβάσματα ισχύος (και με τις ανάλογες δαπάνες βέβαια).
Αυτή λοιπόν
η ενέργεια των ΑΠΕ, που ναι μεν παράγεται, αλλά δεν μπορεί να καταναλωθεί ούτε
και αποθηκεύεται, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στην οικονομία του υδρογόνου:
17 δισ. ευρώ απ' τον προϋπολογισμό του 2014 θα διαθέσει η Γαλλία για το
πρόγραμμα ενεργειακής μετάβασης σε λιγότερα πυρηνικά, περισσότερες ΑΠΕ και
εξοικονόμηση ενέργειας. 2,3 δις ευρώ θα διατεθούν στον τομέα των μεταφορών, προκειμένου
να αναπτυχθούν και να είναι εμπορικά διαθέσιμα το 2016 συστήματα υδρογόνου για
κίνηση σε περονοφόρα ανυψωτικά και βοηθητικά συστήματα αεροπλάνων.
Και
η
Ελλάδα; Η Ελλάδα, κύριε, (όπως μας παραμύθιαζαν πριν λίγα χρόνια); Η
Ελλάδα, ως συνήθως, έχει εξαιρετικά καλούς ερευνητές, που όμως χωρίς
χρηματοδότηση καταλήγουν σε αδιέξοδα ή στο εξωτερικό και σε χαμένες
ευκαιρίες για τη χώρα. Η Ελλάδα έχει στο υδρογόνο
παγκόσμια ερευνητική πρωτοπορία με το σύστημα Hydrosol, που αναπτύσσει
το ΕΚΕΤΑ
και βραβεύτηκε διεθνώς κατ' επανάληψη, πήρε και το μεγαλύτερο για την
έρευνα
Ευρωπαϊκό βραβείο Descartes το 2006, (μια παρόμοια τεχνολογία εξελίσσεται πλέον και στο Ισραήλ, με
Αυστραλιανή χρηματοδότηση).
Αυτό το
σύστημα χρησιμοποιεί την ηλιακή ενέργεια από ηλιοθερμικό σύστημα για να παράγει
υδρογόνο σε πειραματικό αντιδραστήρα και δοκιμάζεται σε πιλοτικό εργοστάσιο
στην Αλμερία της Ισπανίας. Το σύστημα υδρογόνου μπορεί να συνδυάζεται σε
επόμενο στάδιο με σύστημα συλλογής CO2 (CCS) από λιγνιτικό ΑΗΣ και να παράγει
μεθάνιο, το οποίο μπορεί να διοχετεύεται στο δίκτυο φυσικού αερίου. Και να
γίνει με τον τρόπο αυτό ο λιγνίτης, με το πολύ CO2 που εκπέμπει ανά κιλοβατώρα,
κομμάτι της λεγόμενης «πράσινης» οικονομίας! Οι θιασώτες της πράσινης ανάπτυξης μας έταζαν
λαγούς με πετραχήλια, ότι θα έκαναν στην Κοζάνη το μεγαλύτερο ηλιακό πάρκο του
κόσμου. Ολόκληρος
κυβερνητικός θίασος, με πρωταγωνιστή τον Παπανδρέου, έπαιξε το έργο στις αρχές
του 2011 στην Κοζάνη! Και ακριβώς δίπλα στον ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου, το μεγαλύτερο
λιγνιτικό ΑΗΣ της χώρας, είχαν προγραμματίσει την κατασκευή ηλιοθερμικού
σταθμού! Να η μεγάλη δυνατότητα να δοκιμαστεί και να εξελιχθεί το σύστημα
Hydrosol σε ελληνικό έδαφος, να η μεγάλη ευκαιρία να έλθουν κοινοτικές
χρηματοδοτήσεις στην Ελλάδα για ένα διεθνώς πρωτοπόρο σύστημα. Αντί για την
Αλμερία, (ή αντί μόνο για τη Αλμερία), το σύστημα θα μπορούσε να αναπτυχθεί σε
πλήρη μορφή στην Κοζάνη! Με τον προγραμματισμένο ηλιοθερμικό σταθμό, με τις εκπομπές CO2 απ' το
μεγάλο λιγνιτικό ΑΗΣ ακριβώς δίπλα και τον αγωγό φυσικού αερίου
ΤΑΡ να περνάει πολύ σύντομα σε πολύ μικρή απόσταση, στα λίγα χιλιόμετρα!
Αλλά, η ΔΕΗ Ανανεώσιμες δεν κατάφερε
ποτέ να φτιάξει ούτε ένα κιλοβάτ απ’ το ηλιακό πάρκο της Κοζάνης και η
ΡΑΕ έδωσε άδειες για ηλιοθερμικά στη Σητεία, εκεί όπου η αρχική ευφορία
της τοπικής κοινωνίας για την "πράσινη" ανάπτυξη μετατράπηκε σε λαϊκή οργή για τις ΑΠΕ. ΔΕΗ Ανανεώσιμες και ΡΑΕ ήταν προφανώς
απασχολημένοι να παρακολουθούν την "Αυτοκρατορία ν' αντεπιτίθεται" και
είχαν τα μυαλά στην κερκίδα! Και χάθηκε μια ακόμα ευκαιρία για τη χώρα ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου