Η Citroen άλλοτε & σήμερα ή αλλιώς
η υδροπνευματική τεχνολογία & η κατάντια της
στον βωμό του κέρδους
Το σχεδιασμένο από τον Γάλλο σχεδιαστή Robert Opron Citroen SM, δεν ήταν το μόνο αξιόλογο δημιούργημά του. Σχεδιαστικά του παιδιά είναι επίσης τα, τεχνολογικά πρωτοποριακά για την αυτοκινητιστική ιστορία αριστουργήματά του, Citroën CX, Μ35 & GS.
Στα πρότυπα των Pierre Michelin & Pierre-Jules Boulanger (=προέδρου & αντιπροέδρου της Citroen - συνεμπνευστές του 2CV), Alphonse Forceau (=δημιουργού της ανάρτησης του 2CV), Walter Becchia & Lucien Gerard (=σχεδιαστές του μοτέρ του 2CV) , André Lefèbvre (μηχανικός), Flaminio Bertoni (γλύπτης ζωγράφος & σχεδιαστής) & Paul Magès (=δημιουργός της υδροπνευματικής τεχνολογίας), δημιουργήθηκαν αυτοκίνητα που εξαναγκάζουν τους γνώστες να αλλάζουν το συνηθισμένο τρόπο οδήγησης για να αναλογισθούν στη συνέχεια τις αιτίες εκείνες, για τις οποίες τα αυτοκίνητα με τις κλασσικές αναρτήσεις & συστήματα διεύθυνσης, συμπεριφέρονται άγαρμπα σε σχέση πάντα με τις σχεδιαστικές φιλοσοφίες τους!
photo μέσω citroen-club.net click στη φωτό για μεγέθυνση |
Σ αυτό το τελευταίο, πέραν της ρηχότητας, ανακαλύπτονται φαινομενικά λάθη, αποτέλεσμα ελλιπούς μηχανικής κατάρτισης κατά την εισβολή στα χωράφια των ανήσυχων μελετητών.
click στη φωτό για μεγέθυνση |
click στη φωτό για μεγέθυνση |
Οι πρωτοποριακές κατασκευές, πέρα από το οικονομικό ρίσκο που τις διακατέχει (πχ Wankel), είναι ως επί το πλείστον γεμάτες προτερήματα & θαυμασμό, παράλληλα όμως οδηγούν τους αδαείς & μη σε πρωτόγνωρα μονοπάτια, δύσβατα για τους πρώτους & μάλιστα χαρακτηρισμένα ως... αδιαπέραστα!
CX Loadrunner της Tissier photo μέσω daddytypes.com
|
Στην περίπτωση της SM (πέραν της λανθασμένης οικονομικής διαχείρισης), ενδεχομένως να υπήρξε ένας υπέρμετρος εφησυχασμός από το εμπορικό τμήμα της εταιρείας, που αφορούσε την παροχή υπηρεσιών μετά την πώληση, απώρεια της γενικότερης κατάστασης των οικονομικών περιορισμών. (Αναλογίζομαι κυρίως τις τότε νέες αγορές της φίρμας στις ΗΠΑ, το πόλεμο συμφερόντων με τους πρόχειρους νόμους που την διέβαλαν...)
Όμως κατά πόσο οι τεχνολογικές εφαρμογές της SM, 45 χρόνια μετά επηρεάζουν
ακόμη τους υπεύθυνους των τμημάτων να πάρουν αποφάσεις;
photo μέσω citroenet.org |
photo μέσω boldride.com click στη φωτό για μεγέθυνση |
Σημαντικό ρόλο για κάποιους έπαιξε & η τότε πετρελαϊκή κρίση, αν & πολύ ενεργοβόρα ανταγωνιστικά οχήματα συνέχισαν να παράγονται. Γεγονός ήταν η εμπορική αποτυχία της SM (ειδικά σε σχέση με τα DS, GS & Cx αλλά & η αιτία πάνω στην οποία μπορούν σήμερα οι ελαφρά καταρτισμένοι τεχνικά, να αξιολογήσουν & χαρούν κάτι που υπερτερεί του παρωπιδισμού στην έννοια της αυτοκίνησης.
Εκείνο που προξενεί εντύπωση πάντως, είναι ότι λάθη του παρελθόντος,
επαναλήφθηκαν από την ίδια εταιρεία στο C5 πρώτης γενιάς.
Επίσης φαίνεται ξεκάθαρα η συνεχόμενη διάβρωση μιας πρωτοποριακής ιδέας, καθώς από την αρχική σύλληψή της το 1942 & την εφαρμογή αρχικά στη Traction Avant 15, η εξέλιξή της όχι μόνο διακόπτεται μα & εφαρμόζεται όλο & λιγότερο. Πρόσφατα σταμάτησε να εφαρμόζεται η μακροχρόνια πρωτοπορία της Citroën από το DS του 1955, όπου τα φρένα και το σύστημα διεύθυνσης υποβοηθούνταν από το ίδιο υδραυλικό σύστημα που είχε & η ανάρτηση. (Το μεγάλο μείον εδώ δεν είναι βέβαια μόνο εξαιτίας της οικονομικής επιβάρυνσης, από την εξέλιξη ενός εκ νέου συστήματος ελέγχου κατανομής πέδησης για το υψηλής πίεσης υδραυλικό σύστημα, ειδικά όταν η οικονομική κατάρρευση φλέρταρε ανέκαθεν τη Citroen από τη δεκαετία του 50 & μετά).
επαναλήφθηκαν από την ίδια εταιρεία στο C5 πρώτης γενιάς.
Επίσης φαίνεται ξεκάθαρα η συνεχόμενη διάβρωση μιας πρωτοποριακής ιδέας, καθώς από την αρχική σύλληψή της το 1942 & την εφαρμογή αρχικά στη Traction Avant 15, η εξέλιξή της όχι μόνο διακόπτεται μα & εφαρμόζεται όλο & λιγότερο. Πρόσφατα σταμάτησε να εφαρμόζεται η μακροχρόνια πρωτοπορία της Citroën από το DS του 1955, όπου τα φρένα και το σύστημα διεύθυνσης υποβοηθούνταν από το ίδιο υδραυλικό σύστημα που είχε & η ανάρτηση. (Το μεγάλο μείον εδώ δεν είναι βέβαια μόνο εξαιτίας της οικονομικής επιβάρυνσης, από την εξέλιξη ενός εκ νέου συστήματος ελέγχου κατανομής πέδησης για το υψηλής πίεσης υδραυλικό σύστημα, ειδικά όταν η οικονομική κατάρρευση φλέρταρε ανέκαθεν τη Citroen από τη δεκαετία του 50 & μετά).
Οι εμπρόσθιοι τροχοί πλέον δεν επαναφέρονται στην ευθεία με τον ίδιο τρόπο, (κατά πολύ ασφαλέστερο πχ σε κλατάρισμα του ελαστικού εν κινήσει). Τουτέστιν πέραν τούτου θα πρέπει να αλλάζει η γεωμετρία σε τέτοιο βαθμό, ώστε να χάνεται & αυτό που "πασχίζουν" να καταφέρουν όλοι οι άλλοι υποδεέστεροι τρόποι αναρτήσεων (πλήρης επαφή του πέλματος όλων των ελαστικών & στις στροφές).
Τα πάντα γίνονται κατά το δοκούν που επιβάλει το κέρδος & μόνον ή αλλιώς η διατήρηση μιας εταιρείας αυτούς τους χαλεπούς καιρούς στο χώρο, ανεξαρτήτως της αξίας των όσων κάποια από τα μοντέλα της προσφέρουν. Η εμπορική αποτυχία τόσο του CITROEN C6 όσο & του Peugeot 604 στο group PSA, απέδειξε πως το πρόβλημα είναι αλλού...
Η δύναμη της διαφήμισης, τα τελευταία χρόνια είναι μέρος της παραπληροφόρησης του marketing, ή αλλιώς να μας γίνεται αποδεκτό ότι το άσπρο είναι μαύρο! Νομίζω πως το πρόβλημα στο group επικεντρώνεται εκεί, χρόνια τώρα.
Φυσικά δε αναφέρομαι καν στη αντίληψη του αγοραστικού κοινού, εφόσον αναγκαίο να διαφημίζετε, επιβάλλετε να είναι ότι υστερεί.
Αναλογιστείτε μια διασταυρούμενη υπερπληροφόρηση του άσπρου που παρουσιάζετε για μαύρο. Αποτέλεσμα; Ελλειπής ενημέρωση από ένα καλλιεργημένο εφησυχασμό φαινομενικής επιμόρφωσης.
Τα πάντα γίνονται κατά το δοκούν που επιβάλει το κέρδος & μόνον ή αλλιώς η διατήρηση μιας εταιρείας αυτούς τους χαλεπούς καιρούς στο χώρο, ανεξαρτήτως της αξίας των όσων κάποια από τα μοντέλα της προσφέρουν. Η εμπορική αποτυχία τόσο του CITROEN C6 όσο & του Peugeot 604 στο group PSA, απέδειξε πως το πρόβλημα είναι αλλού...
Η δύναμη της διαφήμισης, τα τελευταία χρόνια είναι μέρος της παραπληροφόρησης του marketing, ή αλλιώς να μας γίνεται αποδεκτό ότι το άσπρο είναι μαύρο! Νομίζω πως το πρόβλημα στο group επικεντρώνεται εκεί, χρόνια τώρα.
Η μεγάλη "ευαισθησία" τιμονιού & φρένων που διακρίνει αυτά τα συστήματα υψηλής πίεσης, με τα οποία οι αδαείς δυσκολεύονται να προσαρμοστούν, θα ήταν άλλη μία αιτία για το τμήμα marketing να επέβαλε & αυτή την αλλαγή. (άσχετα με το ότι αυτά διευθετήθηκαν εν μέρη στη CX από τον 7/1982)
Το επόμενο βήμα τους φαντάζομαι πως θα είναι η κατάργηση των αερόφρενων από τα φορτηγά & ας μου επιτραπεί η παρομοίωση, με την... απομάκρυνση των παιδιών από τα σχολεία, εφόσον αυτά προτιμούν το παιχνίδι στις παιδικές χαρές από τη μάθηση στα σχολικά θρανία.
Το επόμενο βήμα τους φαντάζομαι πως θα είναι η κατάργηση των αερόφρενων από τα φορτηγά & ας μου επιτραπεί η παρομοίωση, με την... απομάκρυνση των παιδιών από τα σχολεία, εφόσον αυτά προτιμούν το παιχνίδι στις παιδικές χαρές από τη μάθηση στα σχολικά θρανία.
Όσο για τη παγκόσμια κοινότητα, ως όφειλε εκτίμησε το έργο του Opron με την επιλογή του ως υποψήφιου σχεδιαστή του αιώνα. Προφανώς παραδέχτηκε πως αυτοκίνητα που σχεδιάζονται μόνο με την καρδιά, τείνουν από την μία να αποτύχουν εν μέρη εμπορικά & από την άλλη να επιτύχουν σχεδιαστικά, όσον αφορά την εξέλιξη της αυτοκίνησης.
Απαιτείται χρόνος & ωριμότητα για να εκτιμηθούν κάποια πράγματα & ίσως για αυτό εκτιμούνται από όλο & λιγότερους...
Το marketing καθορίζει μέχρι & το τρόπο ζωής βλέπετε, πόσο μάλλον όταν κάποια οικονομικά συστήματα εξαναγκάζουν στο "ο Θάνατός σου η ζωή μου" αντί για την πολυπόθητη άμιλλα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου